zondag 12 december 2010

Naailessen!

Donderdag heb ik mijn eerste naailes gehad. Ik was nog nooit in de buurt van een naaimachine geweest, nog nooit.  Door alle blog-activiteiten heb ik de laatste tijd kunnen zien wat voor een mooie en leuke dingen er gemaakt kunnen worden met een naaimachine. Dus dat wilde ik ook kunnen, ik kan niet anders zeggen dat ik zo simpel werk...

Gelukkig heb ik een ontzettend creatieve schoonmoeder die altijd in de weer is met het maken van dingen. Dit gaat van mozaïeken naar bakken, van sieraden maken naar naaien. En voor dat laatste ben ik dus afgelopen donderdag langs geweest.

Ze had een prachtige Husqvarna staan, met alle opties d'r op en d'r aan, dus ik ben bang dat ik een beetje verwend ben met zo'n eerste les. Maar... het ging goed! 
- Nooit geweten dat een lapje stof 'zelf' er door heen getrokken wordt, ik dacht dat je moest duwen! 
- Nooit geweten dat een naaimachine 2 spoeltjes heeft en dat er een dingetje op zit die dat tweede spoeltje voor je kan wikkelen!
- En nooit geweten dat recht naaien helemaal niet zo moeilijk is. Dat ging best wel ok, zeker voor een eerste keer.

Dus, ik heb donderdag een proeflapje gemaakt, vooral om de rechte lijnen te oefenen (en de verschillende steken te bekijken). En daarnaast een poging gedaan een kussentje te maken, dat ging ook wel goed.

Dus ik ben verkocht! Ik heb daarom besloten zelf een naaimachine aan te schaffen. Dit komt niet helemaal vanuit het niets hoor; ik ben aanstaande vrijdag jarig en had nog geen cadeau bedacht. En ik begin met een niet al te dure, ik moet het ten slotte nog leren en wie weet blijkt het toch (met een wat minder luxe machine) een stuk minder leuk te zijn. 

In ieder geval heb ik dat laatste dagen flink rond gesnuffeld op het web en heb al gezien wat voor soort jurken ik voor van de zomer wil gaan maken, uiteraard laat ik jullie de werkelijke resultaten ook zien!




Eerste, tweede een laatste afbeeldingen komen van naaipatronen.nl, de derde afbeelding van burdastyle.com.


Last Thursday I’ve had my First sewing lesson. And I’d never been near a sewing machine! Due to all the blogging-activities, I’ve seen al kinds of beautiful en nice things people had made by sewing, so I decided I wanted to learn how to sew too. (I just work that way…)

Luckily I have a very creative mother in law, who is always busy with making thing. Things with mosaic, by baking, making jewelry and of course sewing. And so last Thursday I went by for the latter.

She has a beautiful Husqvarna with everything on it, so I’m afraid I’ve been a little bit spoiled… But, it went rather well!
I never knew that the fabric is ‘pulled’ trough the machine, I always thought I had to push it!
I never knew that a sewing machine has two spools and that the sewing machine can do the reeling for you!
And I never knew that sewing straight, isn’t that hard at all… It went ok, especially for a first time!

So, Thursday I made a sample to practice the straight lines (and to see what kind of different embroidery stitches the machine has). And I also tried to make a cushion.

I must say, I’m hooked! So I’ve decided to get my own sewing machine. This doesn’t fall out of the sky though, next Friday it’s my birthday and I hadn’t decided what kind of present I wanted. I’ll start with a machine that isn’t too pricy, for I have to learn everything and don’t know if I’ll really love it (maybe it a lot less fun with a machine that isn’t that luxurious).

Anyhow, in the last days I’ve been surfing around on the web to see what kind of great things you can make, and I already found some dresses I want to make for the summer. I’ll show the end-result to you when I’ve finished them!  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten